Monthly Archives: January 2016

Kognitiv dissonans

Vi mennesker har behov for å være konsistente. Det vil si at våre holdninger, meninger og vår atferd samsvarer med hverandre. Det finnes derimot alltid unntak. Det er her kognitiv dissonans kommer inn. Det blir uoverenstemmelse (inkonsistens/dissonans) mellom våre holdninger og vår atferd. Denne dissonansen kan skape psykologisk ubehag, og fordi vi mennesker vil ha konsistens, vil vi da forsøke å redusere eller fjerne dissonansen.

Så, nå som det er forklart, skal jeg gi noen eksempler. Og ikke minst, forslag til hvordan du – som meg – kan prøve å redusere dissonansen. Vi vil vel være konsistente? Føle at vi går overens med oss selv? Ja.

1.Røyk – Jeg røyker, men hater at jeg røyker. Vet det ikke er bra for helsa, det er i hvert fall ikke bra for økonomien, og det er barnslig. Så, her er et tips for å redusere dissonansen. (Eller hvis du er et normalt, oppegående menneske med bare litt viljestyrke, kan du jo slutte, noe som vil fjerne dissonansen.)

Kognitiv dissonans 1 Kognitiv dissonans 2 Kognitiv dissonans 3

2.Diskusjoner rundt bloggere – Vi vet jo alle at blogging har blitt stort. Derfor er det fortsatt spennende å snakke om. Det finnes to type mennesker her i verden. De som elsker å hate bloggere, og de som ikke hater bloggere. Jeg er ikke imot bloggere. Heller ikke Sophie Elise. Tvert imot synes jeg hun er reflektert, interessant, oppegående og fornuftig.

Dette setter meg i en utrolig slitsom posisjon. Særlig siden jeg er konfliktsky, og i tillegg hater å diskutere med kverulante mennesker, som åpenbart har et dårligere grunnlag enn deg til å ta diskusjonen i det hele tatt. Den kognitive dissonansen kommer inn når jeg rett og slett ikke orker å diskutere og nærmest sier meg enig i noe jeg er totalt uenig i fordi jeg ikke orker. Så, er du som meg, ville jeg tatt i bruk dette tipset for å redusere dissonansen. (Hvis du derimot orker å ta diskusjonen, vil du jo så klart fjerne dissonansen.)

Kognitiv dissonans 4 Kognitiv dissonans 5

Kognitiv dissonans 5Kognitiv dissonans 6

3.Godteri. Her skal jeg lære dere teknikken over alle teknikker. Og jeg kan garantere at du klarer å fjerne dissonansen fullstendig. Du vil føle deg komplett og konsistent så det holder!

De fleste er jo veldig glad i noe godt. Noe usunt. Noe de ikke burde spise, fordi de skal prøve å slanke seg eller prøve å være sunnere, og listen er sikkert lang. Men man gjør det allikevel. Mitt tips for å fjerne dissonansen:

Kognitiv dissonans 7

Jeg, som mange andre, er vel nesten en vandrende kognitiv dissonans, men jeg klarer faktisk ikke komme på flere eksempler akkurat for øyeblikket. Fortell meg hva du opplever av kognitiv dissonans da?

-Sussa